tisdag 6 november 2012

SL-DM 2012 sammanfattning

Styrkelyft-DM i Umeå 2012.

Tankar om min tävling.

Böj.
Ingång: 220kg - godkänd 2-1
Feg ut, feg ner, lätt upp. Lite grund kanske (huvuddomaren tryckte rött). Film finns här.

Böj 2: 235kg - godkänd 3-0
Djupare än första. Kändes som jag tappade bröstryggen och fick bryta lite men det syns inte på filmen. Film finns här.
Böj 3: 240kg - fail
Dålig jävla utgång. Vobblade omkring. Dålig balans. När jag väl kom i något som liknande böj-stance så stod jag still. Kändes som jag stod för smalt. Gick ner men kom inte upp. Inte ens nära. Film finns här.

Bänk:
Ingång: 175kg - godkänd 3-0
Helt okej.
Bänk 2: 185 - fail
Dåligt. Ena skulderbladet (vänstra) halkade ut. Dåligt kraftutveckling. Inte nära.
Bänk 3: 185 - underkänd 2-1
Kom upp även om det gick segt. Kände att rumpan fladdrade lite och fick mycket riktigt underkänt av båda sidodomarna. Vitt av huvuddomaren.

Mina bänkar blandat med andras bänkar:


Marklyft.
Ingång 200kg - tre vita
lyft 2: 220kg - tre vita
Lätt. Tekniken kändes helt ok
Lyft 3: 240kg - bom
Lastade för att klara kval till SL-SM. Kom med bra fart från marken men sedan hände något. Vikten vandrade mot vänster ben och jag föll. Närmare än jag trodde.

240kg bom


Alla marklyft, inte bara mina:

Allmänt:
Ap-Tråkigt med "källar-tävlings-känsla" på ett DM, det ska inte behöva vara så här :(
Besviken att jag inte fick med mig 185 i bänken. Trodde jag behövde det för att klara SM-kvalet (trodde på att max 230 skulle komma upp i mark) därför gick jag på det redan i andra lyftet. Var helt säker på att jag skulle klara det också men inget kändes rätt (inte på uppvärmning heller). Ville ha med mig 185kg minst inför bänk-sm också. Trist. Men 185 var ju 5 kg över pers så det kanske var lite väl hård matchning? Hybris?

Böjen. Ja vad säger man. Pinsamt låga vikter fortfarande men 25kg mer än på kalottkampen så det går ju åt rätt håll ialf. Balans i utgångar ett fortsatt problem, saknar fart i böjarna också (självförtroendet och kamikaze-feeling).

Marken kändes bättre. Bryt in höften så nära stången som möjligt blir det ny-gamla melodin. Att 240 kom så lätt från marken chockade mig lite. Finns många kilon att hämta i marken. Blev sjukt besviken när jag missade sista ändå.

630 kg totalt. Jag har en chans till att kvala innan SM och det är på Kårelyftet och då är jag rätt säker på att jag gör det. Men hade gärna varit klar redan. Matilda ska nog göra premiär då och jag hade velat vara med henne hela tiden men det blir ju svårt om jag ska tävla också. Vi får lösa det på något sätt.

Sjukt skönt att få sina knän lindade istället för att göra det själv. Mindre stress och man sparar energi. Tusen tack Krille.

2 kommentarer:

Tommy sa...

Tycker att du visar att du är med stormsteg på väg tillbaka och är säker på att du sätter kvalgränsen till
Kårelyftet.

Du har styrkan, 6 bra veckor så blir din sm biljett klar:D

Senpai Dave sa...

Tack monster! Jo jag tror jag sätter det på Kårelyftet oxå. Formkurvan har ju pekat uppåt :)